Het Dorenweerd College wilde graag weten wie nu eigenlijk de kiest voor een nieuwe school; de ouders, de groep-8 leerling zelf of misschien wel het advies van de leraar. En wat zijn daarbij de beweegredenen: fietsafstand, kwaliteit van de nieuwe school, verhalen van ander ouders of simpelweg de keuze van vriendjes en vriendinnetjes?
Tomworks verzorgde een marktonderzoek en met de resultaten daarvan werd een campagne ontworpen.
Wereldberoemd in heel Oosterbeek: kantoor-boekhandel Meijers & Siegers aan de Utrechtseweg. Een zaak met een lange traditie, ook op het gebied van presentatie en vormgeving.
Het was dan ook met veel plezier dat Tomworks een hele reeks advertenties heeft ontworpen. Oosterbekers kennen de advertenties onder andere uit Oosterbeek Beleeft.
Dagelijks zien we gruwelijke beelden van vluchtelingen. Wat kan je doen om te helpen? Tomworks maakte belangeloos een affiche en de website voor Oosterbeek geeft.
Een bijzondere eis voor het nieuwe logo van Skillbizz was dat het logo freesbaar moest zijn. De letter mocht niet uit elkaar vallen als hij uit bijvoorbeeld een plaat aluminium gefreesd zou worden. Dat was natuurlijk een prachtige aanleiding voor vormgeving en er werd een heel eigen font ontwikkeld met de letters Skillbizz.
Het visitekaartje zal trouwens uit een aluminium/glasvezel laminaat worden gemaakt. Hier zie je een prototype. Skillbizz gaat zelf de productie verzorgen omdat het bedrijf over metaalfrees-machines beschikt.
Behalve een logo en bovenstaande website-portal is er ook een kleine correspondentieset waarvan je hier een voorbeeld ziet.
Er is al aan het font gewerkt om te zien of er een compleet alfabet mee te maken viel, en dat gaat prima. Dat is dus iets moois om uit te werken als er een keer tijd over is…
Voor Enia Carpets (nu Desso) is een spaarpuntenboekje ontworpen voor tapijt-dealers. Meer meters tapijt betekent meer punten. Die punten konden aan het einde van de rit ingeruild worden voor mooie kado’s.
Op de cover staat een snelweg waar tapijt in gefotoshopt is: zo werd een link met de slogan “meters maken” gemaakt.
De punten werden bijgehouden en de dealers kregen iedere maand een overzicht via een door Tomworks ontworpen e-mailnieuwsbrief. Een kilometerteller toonde het aantal verkochte meters tapijt, zo was het bedacht. En zo is het ook geworden, ook dankzij de TYPO-3 programmeurs die toch wel hebben moeten puzzelen hebben op die teller…
In 2002 werden we benaderd door Elsevier (nu Reed) met een leuke vraag: ze wilden een tijdschrift uitgeven over projectinrichting. Daarbij moest qua vormgeving en uitstraling aan titels als Frame en Wallpaper gedacht worden.
Hier is met veel enthousiasme aan gewerkt, indertijd samen met Rob van den Broek.
De “look and feel” van een tijdschrift bestaat niet alleen uit vormgeving. Ze is minstens zo afhankelijk van de redactionele kwaliteit, de gebruikte beelden en zelfs van de kwaliteit van de advertenties.
Voor de EAU (european Association of Urology) is een hele uitgebreide huisstijl ontworpen. Van suikerzakjes en website tot medische handboeken. Van het logo moest afgebleven worden.
Een terugkerend thema in de EAU-huisstijl zijn de asymmetrisch afgeronde kaders. Naast de huisstijlkleur zijn er 4 hulpkleuren gekozen, die flexibel mogen worden toegepast. Dus expliciet niet een bepaalde kleur voor een bepaalde afdeling ofzoiets: dat zou de huisstijl veel te rigide maken.
Urologen zijn geweldige papiervullers, dus er was een aanvullende eis om voor een economisch lettertype te kiezen. En omdat er allerhande medische symbolen gebruikt worden, moest het font ook een uitgebreide tekenset hebben. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de InfoText van Erik Spiekerman, in combinatie met de VAG-Rounded.
Behalve de printuitingen heb ik ook de website ontworpen. Die is inmiddels alweer vervangen voor een nieuwe; zo gaat dat op internet.
Een huisstijl blijft zich ontwikkelen, en zo kan ik voortborduren op de “spelregels” die ik zelf bedacht heb…
De EAU geeft ook een vak-krant uit. Extra uitdaging was dat de layout uiteindelijk efficiënt door externe DTP-ers moest kunnen worden gebruikt. Er is een uitgebreide set typogrammen en een bibliotheek.
Ieder jaar wordt er een groot congres ergens in Europa georganiseerd. Hieronder zie je een voorbeelden van de bewegwijzering.
Er is onderscheid gemaakt tussen primaire- en service-locaties. EAU-locaties springen eruit door een eigen kleurcodering, die je terugziet op de locatie zelf in de vorm van vloerbedekking of de kleur van de desk. Service-locaties zijn weergegeven in grijs, behalve de EHBO-hulppost, want die verdient extra aandacht.
Dit is alweer de tweede ronde van de huisstijl voor filmhuis Oosterbeek die ingevoerd werd na een ingrijpende verbouwing. Er is speciaal op gelet dat de diverse items gemakkelijk te updaten zijn. Zo is nasnijden van het printwerk van flyers en posters niet meer nodig door de witte randen in de huisstijl. In de rechter onderhoek is een QR-code afgebeeld die naar de website van het filmhuis leidt.
Zoals ook is te lezen in de post “Letters voor het filmhuis“, was het door Tomworks ontworpen lettertype Berchmanianum de leidraad in de vormgeving. De eigenzinnige letters zorgen voor een sterke eigen identiteit en er kon dus voor gekozen worden de rest simpel en krachtig te houden: wit, zwart en rood als kleuren, en Avenir als broodtekstletter.