Voor het oer-Arnhemse bedrijf Spinkit heeft Tomworks de huisstijl grondig aangepakt. Spinkit verhuurt en verkoopt verrijdbare soundsystemen met een unieke en slimme entertainment functie. Het directe contact met de DJ geeft dit concept een feestgarantie binnen meerdere leeftijdsgroepen.
De huisstijl moest hierbij aansluiten. Tijd voor een restyling. Hoe gaat zoiets in zijn werk?
Eerst maar eens beginnen met het logo.
Het meest in het oog lopende onderdeel van het originele logo was toch wel het yin-en-yang achtige beeldmerk met de S-vorm. Aan de kleur zou voorlopig niets veranderen omdat de klant hier bijzonder aan gehecht was.
Het beeldmerk was dan misschien wel een uitgangspunt, dat wilde niet zeggen dat ik het onveranderd heb gelaten. Ik maakte verschillende varianten, waarbij de nadruk komt meer op de S kwam te liggen.
Uiteindelijk vond ik de simpelste variant het beste. Nu was het tijd om de samenstelling van beeld- en woordmerk te gaan bekijken. Vanwege de ronde vorm van het beeldmerk koos ik voor dit onderzoek een letter met geometrische vormen, in dit geval Avenir. De keus voor de positie van het beeldmerk viel op een plekje achteraan het woordmerk. De Letter S en het beeldmerk moeten niet in elkaars vaarwater komen.
De volgende stap is bepalen uit welke letter het woordmerk wordt gezet. Op dit moment zou het ook nog kunnen dat ik een geheel eigen letter voor Spinkit zou tekenen. Maar eerst eens kijken of er in de het bestaande aanbod niet iets heel moois licht te wachten om te worden toegepast.
Tijdens het experimenteren sprong er al snel een bestaande letter uit: Ubuntu. Een eigentijdse Open-Source letter van Bruno Maag.
Het lettertype is niet zomaar toegepast; om een mooi compact woordbeeld te creëren is zijn de letters van het woordmerk eerst omgezet naar contouren en vervolgens munitieus aangepast totdat ze een solide eenheid vormden.
Tenslotte is het wat harde zwart afgezwakt tot een grijstint. Nu harmonieerd het woordmerk qua kleur veel beter met het beeldmerk.
De slogan “Music is Moving” kwam tijdens het ontwerpproces opborrelen. Uiteindelijk werd het: “Moved by Music”. Van het logo zijn verschillende varianten ontworpen: een diapositief en een versie in één kleur.