Het Dorenweerd College wilde graag weten wie nu eigenlijk de kiest voor een nieuwe school; de ouders, de groep-8 leerling zelf of misschien wel het advies van de leraar. En wat zijn daarbij de beweegredenen: fietsafstand, kwaliteit van de nieuwe school, verhalen van ander ouders of simpelweg de keuze van vriendjes en vriendinnetjes?
Tomworks verzorgde een marktonderzoek en met de resultaten daarvan werd een campagne ontworpen.
Dagelijks zien we gruwelijke beelden van vluchtelingen. Wat kan je doen om te helpen? Tomworks maakte belangeloos een affiche en de website voor Oosterbeek geeft.
Hart voor een kinderhart zet zich in voor Keniase kinderen met een hartkwaal. Tomworks is gevraagd om een website te ontwikkelen waar informatie over dit goede doel gegeven wordt, maar waar ook rechtstreeks gedoneerd kan worden via iDeal. Dit stelde natuurlijk extra eisen aan de beveiliging. Later werd er ook een engelstalige variant van de site gebouwd.
Een bijzonderheid aan de website is de één-pagina layout. Klik op een van onderstaande beelden voor een vergroting. Het ontwerpen van een logo hoorde eigenlijk niet bij de opdracht, maar toch is er een ontwerp gemaakt. Het thema “Hart” was natuurlijk ook te mooi om te laten liggen.
Voor Zorggroep Apeldoorn en omstreken is de website uitgebreid gerestyled. De techniek was in handen van Websols.
Voor zangeres en zangpedagoge Carolien van Workum is een website ontwikkeld. De website is rijk gevuld met allerhande geluidfragmenten en video.
Eerder is er ook een huisstijl en logo ontworpen.
Voor Enia Carpets (nu Desso) is een spaarpuntenboekje ontworpen voor tapijt-dealers. Meer meters tapijt betekent meer punten. Die punten konden aan het einde van de rit ingeruild worden voor mooie kado’s.
Op de cover staat een snelweg waar tapijt in gefotoshopt is: zo werd een link met de slogan “meters maken” gemaakt.
De punten werden bijgehouden en de dealers kregen iedere maand een overzicht via een door Tomworks ontworpen e-mailnieuwsbrief. Een kilometerteller toonde het aantal verkochte meters tapijt, zo was het bedacht. En zo is het ook geworden, ook dankzij de TYPO-3 programmeurs die toch wel hebben moeten puzzelen hebben op die teller…
Voor de EAU (european Association of Urology) is een hele uitgebreide huisstijl ontworpen. Van suikerzakjes en website tot medische handboeken. Van het logo moest afgebleven worden.
Een terugkerend thema in de EAU-huisstijl zijn de asymmetrisch afgeronde kaders. Naast de huisstijlkleur zijn er 4 hulpkleuren gekozen, die flexibel mogen worden toegepast. Dus expliciet niet een bepaalde kleur voor een bepaalde afdeling ofzoiets: dat zou de huisstijl veel te rigide maken.
Urologen zijn geweldige papiervullers, dus er was een aanvullende eis om voor een economisch lettertype te kiezen. En omdat er allerhande medische symbolen gebruikt worden, moest het font ook een uitgebreide tekenset hebben. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de InfoText van Erik Spiekerman, in combinatie met de VAG-Rounded.
Behalve de printuitingen heb ik ook de website ontworpen. Die is inmiddels alweer vervangen voor een nieuwe; zo gaat dat op internet.
Een huisstijl blijft zich ontwikkelen, en zo kan ik voortborduren op de “spelregels” die ik zelf bedacht heb…
De EAU geeft ook een vak-krant uit. Extra uitdaging was dat de layout uiteindelijk efficiënt door externe DTP-ers moest kunnen worden gebruikt. Er is een uitgebreide set typogrammen en een bibliotheek.
Ieder jaar wordt er een groot congres ergens in Europa georganiseerd. Hieronder zie je een voorbeelden van de bewegwijzering.
Er is onderscheid gemaakt tussen primaire- en service-locaties. EAU-locaties springen eruit door een eigen kleurcodering, die je terugziet op de locatie zelf in de vorm van vloerbedekking of de kleur van de desk. Service-locaties zijn weergegeven in grijs, behalve de EHBO-hulppost, want die verdient extra aandacht.